Wil je tijdens een stedentrip op een bijzondere manier stad en natuur met elkaar combineren, dan is Oslo een fijne bestemming. Vanaf de kade van deze duurzame stad kan je op een boot stappen en naar de verschillende eilanden in het Oslofjord varen. Eilandhoppen in Oslo dus…
Het Oslofjord, waar Oslo aan ligt, is technisch gezien eigenlijk helemaal geen fjord. Het is weliswaar een inham, maar het heeft niet de karakteristieke steile wanden die bij een fjord horen. Stel je verwachtingen dus alvast maar bij… Dat maakt het overigens niet minder leuk om in Oslo op een boot te stappen. Want niet alleen vind je in het Oslofjord verschillende eilandjes, je hebt vanaf het water bovendien een mooi uitzicht op de stad.
Naar de eilanden in het Oslofjord
Ik bezoek Oslo op een droge, zonnige dag in juni met vriendin G. We komen vroeg in de morgen aan en lopen vanuit het station via het Akershus – een kasteel dat aan het einde van de 13de eeuw gebouwd werd om Oslo te beschermen tegen een Zweedse aanval – naar het Rådhuset (het stadhuis van Oslo). We hebben namelijk besloten dat we het een leuk idee vinden om naast het centrum van Oslo ook een paar eilanden in het Oslofjord te bezoeken.
Tegenover het Rådhuset aan de waterkant vertrekken verschillende ferry’s, waaronder die van Ruter naar de eilanden Hovedøya, Bleikøya, Gressholmen, Lindøya, Nakkholmen en Langøyene (B4, vaart alleen in de zomer). De vier Ruter-lijnen – B1 t/m B4 – die allemaal tussen de eilanden varen, maar (net) een andere route hebben, vertrekken alle van Rådhusbrygge 1.
We halen twee dagtickets (111 Noorse kronen, ongeveer 11 euro) uit een automaat aan het begin van de pier en sluiten aan in de rij voor de ferry. Omdat het wat moeite kost om snel te ontdekken wanneer welke lijn vertrekt, besluiten we de eerste boot die aankomt te nemen. Het is de B2-lijn en dat is nou precies niet de lijn die we willen hebben. Bij de eerste stop op Hovedøya – het grootste en dichtstbijzijnde eiland van het zestal – gaan we daarom maar weer van de boot af om van daaruit B1 of B3 te nemen.
Hovedøya
Maar dat doen we niet zonder het eiland te verkennen. Hovedøya bestaat overwegend uit bos en is gedeeltelijk natuurgebied. Omgeven door kleuters en peuters met kleurige hesjes volgen we het pad vanaf de pier naar de ruïnes van het Cisterciënzer Klooster. Dit klooster werd hier in de 12de eeuw gebouwd en de overblijfselen vormen een fijne plek om te spelen voor kinderen. Naast het klooster is het Klosterkroa café; de enige horeca op dit eiland. Iets verderop splitst het pad zich. Rechts gaat naar een uitkijkpunt met kanonnen. Links gaat naar het strand.
We gaan eerst naar het uitzichtpunt waar een aantal kanonnen op vrolijke roodgele onderstellen strategisch opgesteld staan. Je hebt er een mooi uitzicht over het fjord. Via een olifantenpaadje over de rotsen lopen we naar beneden, waar een smal kiezelstrand is. Wil je hier naar het strand, dan kan je beter doorlopen naar het tweede stuk strand dat iets verderop ligt na een klein industrieel gebiedje. Je kunt nog verder doorlopen naar de zuidelijk punt van het eiland, of om het noordelijke haventje heen naar het oostelijk deel van het eilandje lopen. Omwille van de tijd besluiten we deze opties over te slaan en terug te lopen naar de boot.
Lindøya
We treffen het want B3 komt net aan. Die brengt ons via een stop op Bleikøya en Gressholmen naar Lindøya. Dit eiland heeft twee opstapplekken voor de ferry, Lindøya Oost en Lindøya West. We besluiten uit te stappen en van Oost en naar West te lopen. Lindøya is een heel groen eiland – het hele binnenland is natuurgebied – met overal schattige gekleurde huisjes. Er is net als op de andere eilanden geen verkeer, alleen een wandelpad.
En zodra we aan de wandel gaan, voelt het als een Waddeneiland. Als Schiermonnikoog… Wat een rust. En wat een fijne plek. We wandelen langs een voetbalveld tot aan een winkeltje dat centraal op het eiland ligt. Daar zitten we even aan het water en kijken naar het leuke kerkje dat aan de overkant op een steiger in het water staat. We lopen verder door het bos en het valt op dat de huisjesdichtheid toeneemt naarmate we Lindøya West naderen. Dit is duidelijk de plek waar de meeste mensen ‘wonen’. Jammer genoeg vertaalt dat zich niet in een frequente bootverbinding; B1 en B4, de enige boten die hier aanleggen, gaan maar 1x per uur.
We moeten meer dan een half uur wachten en lopen dus nog maar een rondje. Langs de waterkant over een klein strandje tot aan een bruggetje dat naar een mini-eilandje leidt. We kijken ondertussen naar het enorme Duitse Cruiseschip Aida dat de haven van Oslo binnenvaart. Het contrast is – net als in Venetië – bizar groot… Op de boot – B1 – treffen we alle kinderklasjes weer. Het geeft niet. We zitten boven op het dek in de wind. De Noorse vlag wappert… Via een stop op Nakkholmen en op Hovedøya komt we weer uit op Pier 1 tegenover het Rådhuset.
Bleikøya, Gressholmen en Nakkholmen
Ik had graag op nog meer eilandjes van de boot willen gaan om er rond te wandelen, maar als je maar één dag in Oslo bent en ook nog wat van de stad wilt zien, dan moet je helaas keuzes maken. Het liefst was ik nog naar Gressholmen gegaan. Gressholmen ligt vast aan twee andere eilanden: Heggholmen and Rambergøya. Op Heggholmen staat één van de oudste vuurtorens in het Oslo Fjord en op Gressholmen lag het eerste vliegveld van Noorwegen (1927). Bovendien broeden in de baai tussen Rambergøya and Gressholmen veel zeevogels.
Bleikøya en Nakkholmen lijken me mindere interessant. Beide zijn relatief kleine eilandjes vol zomerhuisjes. Mocht je van vogels houden, dan is een bezoek aan het noorden van Bleikøya – broedgebied voor allerlei zeevogels – wel weer een aanrader.
Tip voor als je gaat…
Wil je in alle rust de eilanden in het Oslofjord ontdekken, neem dan de tijd en ga aan het begin van de dag. Je hebt dan de grootste kans dat het lukt om alle – of tenminste zoveel mogelijk – eilanden te bezoeken. Je bent namelijk afhankelijk van de dienstregeling van de ferry’s en die gaan niet altijd even vaak. Eilandhoppen in het Oslofjord is dan ook niets iets dat je wilt doen als je op tijd een trein of vliegtuig moet halen…
Op de website van Ruter vind je desgewenst meer informatie over prijzen en dienstregelingen.